Sportclub Rijssen 1 heeft een dilemma

Gepubliceerd op: maandag 18 september 2023
Na 3 bekerwedstrijden en 3 verschillende opstellingen is het tijd een keuze te maken.

Zaterdag 16 september staat de routeplanner ingesteld op Mariënberg. Eenmaal daar aangekomen, kunnen we de lampen van het veld zien, maar de weg naar de ingang van het complex niet. Omdat iedereen die hier komt waarschijnlijk bekend is, was geen moeite gedaan een omleidingsroute aan te geven. Op de gok kiezen we een omweg om zowaar minuten later aan te komen op de plek van bestemming. Daar in de brandende zon spelen we op kunstgras onze laatste bekerwedstrijd. Een wedstrijd die gebruikt wordt om iets uit te proberen, voordat volgende week de competitie begint. De doelstelling voor de eerste 20 minuten is druk zetten en proberen kansen te creëren. Iets waar het de laatste weken aan ontbrak. Het gevolg is dat het middenveld en de achterhoede sneller moeten aansluiten, maar daardoor loopt Sportclub ook een groter risico. Iets dat versterkt werd door de opstelling. En dat tegen een behoorlijk tegenstander. Een team dat vorig jaar nog 3e klasse speelde en een goed middenveld heeft. Dat lijkt vragen om moeilijkheden. Maar zoals trainer Op den Dries het in de voorbereiding verwoorde: "Als we het nu niet proberen, dan weten we het voor volgende week niet." Qua spelers waren er geen verrassingen. Aykan Dormusoglu, Jordy Schreurs, Milan Brinkman, Rafael Tuinier, Tijs Theijink, Melvin Schreurs, Thymo Haarman, Victor van Rijk, Daan Bouwhuis, Jasper Kreijkes en Nick Rouweler vormen de basis.

Na het eerste fluitsignaal gaat Sportclub Rijssen overeenkomstig de opdracht van start en dat gaat een klein kwartier best goed. Echter, omdat 2 spelers wat te makkelijk de bal weten te missen, kan Mariënberg de eerste scoren in de 14e minuut. 1-0. De 10 minuten daarna tot aan de drinkpauze gaat het opnieuw redelijk goed, maar een echte kans hebben we nog steeds niet gezien. En dus moet er harder worden gewerkt. Het moet - ondanks de hitte - sneller. Van de ruimte die dan ontstaat maakt Mariënberg, dat duidelijk handiger spelers heeft, dankbaar gebruik. In de 34e minuut wordt het 2-0 en dat is ook de ruststand.

In de rust mogen Tijs, die eigenlijk niet in het spel voorkwam, en Daan, die niet zijn beste dag had, gaan douchen. Sandro van Ooijen en Tom Meier nemen hun plek in. De eerste speelt van nature vooral vooruit en de andere vooral achteruit. En dat heeft een averechts effect. Het veld wordt daardoor veel groter, waardoor Mariënberg nog meer ruimte krijgt om te voetballen op het middenveld. Voor de drinkpauze zien we dat Sportclub vooral in de achtervolging is en Mariënberg vooral een berg kansen krijgt. Aanvallend krijgt Sportclub, zoals gewenst, wel meer kansen. Daarvan gaat er helaas maar 1 in. Dit was een doelpunt van Milan na goed doorzetten. Ook Jordy had enkele kansen maar hij kopte over en schoot tegen de paal. In de resterende minuten krijgen ook Chiel Poffers, Jessie de Moor en Luca van Ooijen nog speelminuten. En dan kunnen we na 90 minuten een punt zetten achter de bekerwedstrijden.

Het was dus een probeersel en tegen Mariënberg leverde dat geen winst op. Iets dat niemand ook verwacht had. De strijd op het middenveld werd verloren. Hier was Mariënberg met de rappe middenvelders Sportclub te snel af. In de verdediging was men regelmatig uit positie en liep er zomaar een aanvaller extra. Mariënberg was met andere woorden een klasse beter en dat is geen verrassing.

Na 3 wedstrijden met 3 verschillende opstellingen is het tijd conclusies te trekken. Wat past het beste bij de spelers die we hebben? Als het aantal tegendoelpunten maatgevend is, is het duidelijk. Enter Vooruit is eerste geworden en heeft tegen ons de minste punten gemaakt. Daar staat tegenover dat wie niet scoort geen wedstrijden wint. En scoren deden we alleen tegen Mariënberg. Duidelijk is ook dat niet elke speler in elke opstelling geheel tot zijn recht komt en dat bepaalde combinaties niet gewenst zijn. Maar wat nu het beste is, is met recht een dilemma. Zaterdag 23 september, voor de wedstrijd tegen SVV'91 in Enschede, gaan we zien wat de technische staf verzonnen heeft.