Blessures op onbespeelbaar veld, maar geen geld voor snelle vervanging: ‘Gevoel dat we achtergesteld worden’

Gepubliceerd op: dinsdag 3 oktober 2023
Sportclub Rijssen luidt de noodklok. De voetbalclub kampt al jaren met een trainingsveld waar enkele weken na het inzaaien nauwelijks nog een grassprietje te ontdekken valt. De zandvlakte zorgt voor blessures en maakt het afwerken van een normale training onmogelijk. „We voelen ons achtergesteld bij de andere clubs.”

Bron: Tubantia

Sportpark De Koerbelt, aan de Arend Baanstraat, was én blijft de thuisbasis van deze voetbalclub na het afketsen van de geplande fusie met RKSV en Rijssen Vooruit. Op het gemeentelijke sportpark, dat wordt gedeeld met Exclesior’31, maakt Sportclub Rijssen gebruik van twee wedstrijdvelden en een trainingsveld. En dat laatste veld is al jaren een groot probleem.

Een goed trainingsveld is een basisvoorwaarde om fatsoenlijk te kunnen presteren, aldus Rohald de Jong. „Alle teams, dus ook onze selectie-elftallen, trainen op dit veld. Ze trainen om beter en fitter te worden en bepaalde dingen uit te proberen. Maar als een bal na een pass van 20 meter in een plas terechtkomt of in de modder blijft steken, is dat niet mogelijk. Een goed trainingsveld is een basisvoorwaarde om fatsoenlijk te kunnen presteren”, benadrukt voorzitter Rohald de Jong.

In oktober is het trainingsveld van Sportclub Rijssen al een grote zandvlakte, waarop nauwelijks nog fatsoenlijk kan worden getraind.

‘Kale plekken’
Hij vervolgt: „De kwaliteit van ons trainingsveld is ronduit slecht. Afgelopen seizoen waren er in oktober al flinke kale plekken op het veld, waardoor normaal trainen maandenlang niet meer mogelijk was. Het heeft bovendien tot blessures geleid. Daarbij ging het om lichte blessures, met name aan de hamstring. Daarna is de kwaliteit nog verder achteruitgegaan Ook nu zien we de eerste zwarte plekken alweer op het veld ontstaan.” De Jong benadrukt dat het probleem bij de gemeente Rijssen-Holten bekend is. Anderhalf jaar geleden leek een oplossing zelfs binnen handbereik. De grasmat van het trainingsveld zou worden vervangen door kunstgras en daarna zou Sportclub Rijssen een van zijn wedstrijdvelden afstaan aan Excelsior‘31.

‘Achtergesteld’
Maar voorlopig is dit slechts een papieren oplossing en is het volgens De Jong volstrekt onduidelijk of, en zo ja wanneer, Sportclub Rijssen kunstgras krijgt. „We voelen ons inmiddels behoorlijk achtergesteld bij alle andere voetbalclubs in zowel Rijssen als Holten, die allen wel op kunstgras spelen”, aldus de voorzitter.
In plaats van kunstgras beloofde Rijssen-Holten ‘groot onderhoud’ aan dit trainingsveld te plegen. „Maar in plaats daarvan is het veld slechts vlak geschoven en opnieuw ingezaaid, iets dat elk jaar gebeurt. Dat betekent dat we in oktober weer met een veld zitten waarop niet fatsoenlijk kan worden getraind.”

Brandbrief
Sportclub Rijssen luidt daarom nu de noodklok. In een brandbrief aan de gemeenteraad eist de club ‘een structurele oplossing met ingang van het seizoen 2024/2025’. Kunstgras heeft daarbij de voorkeur, maar de clubleiding staat ook open voor alternatieve oplossingen, zolang die maar leiden tot een trainingsveld dat het hele jaar goed bespeelbaar blijft. In de brief wordt tevens aandacht bevraagd voor de in de ogen van Sportclub Rijssen ‘gebrekkige besproeiing’ van alle voetbalvelden op De Koerbelt. ‘We maken ons enige zorgen, want de velden zijn erg droog. Onvoldoende besproeiing leidt tot onbespeelbare velden en niet alleen een onbruikbaar trainingsveld.’

Na een fikse regenbui verandert het trainingsveld van Sportclub Rijssen op sportpark De Koerbelt in een modderpoel.

Wethouder bevestigt: ‘Kan zo niet verder’
Sportwethouder Bert Tijhof is op de hoogte van de problemen. Hij noemt de zorgen van de voetbalclub ‘terecht’. „We zijn als gemeente tot de conclusie gekomen dat het steeds weer oplappen van dit veld weinig zin heeft en het niet zo verder kan. Er moet een structurele oplossing komen en daarover zijn we met de club in gesprek. Dat zou kunstgras kunnen zijn. Dit jaar is een veld van Excelsior’31 vervangen en was er geen geld meer om het trainingsveld van Sportclub Rijssen aan te pakken. We gaan kijken of dat in 2024 kan”, aldus de wethouder.