Iets over regen en een scorebord

Gepubliceerd op: zaterdag 9 december 2023
SV Almelo wint in het donker en de regen van Sportclub Rijssen 1

Regen, regen en nog eens regen: 2023 Is het op 1 na natste jaar ooit gemeten. Dat is ons bekend, want ook vandaag was iedereen opnieuw tot op de draad nat. Het begon met wat spetters, die gaande de wedstrijd overgingen in een bui die niet meer ophield. De situatie was zelfs zodanig dat de doelman van de SV Almelo in de 84e minuut vroeg of de wedstrijdklok niet een tandje sneller kon. Helaas, dat kan niet, maar van mij had het gemogen. Zeker omdat de wedstrijd vanwege het ontbreken van licht nauwelijks meer te zien was. De laatste scores waren nog slechts van het scorebord af te lezen.

Voordat we aan het wedstrijdverslag beginnen de mededeling dat Julian op den Dries een nagenoeg fitte selectie heeft. In de basis beginnen Nick Rouweler, Tom Meier, Jasper Kreijkes, Chiel Poffers, Daan Bouwhuis, Tijs Theijink, Rafael Tuinier, Melvin Schreurs, Sandro van Ooijen, Jordy Schreurs en Milan Brinkman.

Vandaag stond dus de wedstrijd Sportclub Rijssen 1 tegen Sportvereniging Almelo 1 op de rol. De op een na laatste wedstrijd voor de winterstop. Beide teams troffen elkaar nog niet in een competitie, zodat het een primeur is. Almelo staat momenteel 2e en dat komt omdat ze enkele wedstrijden minder hebben gespeeld dan HSC'21. Verder kunnen ze net zo veel wedstrijdpunten halen mits ze nog 2 keer winnen. De tweede wedstrijd is tegen SVV'91 en dat moet te doen zijn als de wedstrijd ten minste doorgaat of uitgespeeld wordt. Vandaag werd de wedstrijd namelijk opnieuw gestaakt. SVV'91 heeft daardoor tot op heden slechts 6 wedstrijden (uit-)gespeeld. De andere wedstrijd die ze moeten winnen is die van vandaag. Ook die moet gezien de overige uitslagen te doen zijn al is het niet onze bedoeling die punten cadeau te doen. Sterker, we zouden best graag de punten zelf houden. Met die instelling gaat Sportclub in elk geval het veld op. En als ze Almelo onder de 5 doelpunten weten te houden, dan doen ze het goed.

Daartoe zal Sportclub compact moeten verdedigen en in elk geval de beide vleugelspelers moeten controleren. En dat doet Sportclub goed. In de eerste 10 minuten gaat dat zelfs zo goed dat Sportclub enkele kansen creëert alleen vergeet zichzelf te belonen. Enigszins geschrokken haalt Almelo de teugels aan en krijgt langzaam steeds meer controle over het spel. Door het goede spel op de flanken zijn het echter met name de middenvelders die het Sportclub lastig maken. Dat leidt tot enkele schoten op doel, waarbij Sportclub goed wegkomt. In de 24e minuut is evenwel raak. 0-1.

Het lijkt een soort wake up call voor Sportclub dat ook een tandje bij weet te zetten en met goed drukzetten 2 kansen weet te creëren. Opnieuw helaas geen score, zodat we met 0-1 op het bord gaan rusten.

Voor de tweede helft is de opdracht dus duidelijk al zal dat wel een toer worden. Het spel van Almelo doet een groot beroep op het loopvermogen en de concentratie bij Sportclub. En dat is zelfs na de rust voor enkelen te veel. Al in de 52e minuut weet Almelo het net te vinden. 0-2. Sportclub zelf is zelden in balbezit en is dan in de passing te slordig. Het tempo is blijkbaar te hoog waardoor er veel balverlies is in de opbouw en Sportclub dus weer onder druk staat. Veel van het spel speelt zich daarom af op de helft van Sportclub. In de 67e scoort Almelo opnieuw al was door het gebrek aan licht niet te zien wat daarvoor de aanleiding was.

Dat het spel zich op de helft van Sportclub afspeelt is op zichzelf niet erg en als Jordy en Melvin in de 60e minuut wisselen met Robin ten Hove en Aykan Dormusoglu komt dat Sportclub eigenlijk wel goed uit. Met hun snelheid kunnen ze nu prima overweg met het spel van Almelo. En de ruimte die er achter ligt lonkt. En als Daan wisselt met Thymo wordt daar perfect gebruik van gemaakt. Thymo lanceerde zichzelf langs de zijlijn en gaf een perfect pass in de diepte op Sandro die een voorzet op maat geeft naar de midden voor het doel inkomende Milan die in de 74e minuut scoorde. 1-3.

In de laatste fase scoort Almelo nogmaals, waardoor het 1-4 wordt. Het is dat het scorebord het aangaf, want er waren nog maar enkelen die het zagen of boeiend vonden.

Door de winst van Almelo houden ze zicht op de eerste plaats. Samen met HSC'21 vormen ze nu de kopgroep. Daarachter is een peletonnetje ontstaan met Gorssel, Achilles en Aramea. Almen kan zich daar nog bij aansluiten, want die hebben slechts 7 wedstrijden gespeeld, omdat ze de afgelopen tijd regelmatig van het veld zijn gespoeld. Sportclub staat momenteel bovenaan in het rechter rijtje. Een logische plek, want van de teams er boven werd verloren en van de teams er onder gewonnen. Ten minste als volgende week van Emos wordt gewonnen. Het doel is duidelijk.