Veel kansen, geen punt

Gepubliceerd op: zaterdag 2 maart 2024
Lelijke overwinning van BZSV op Sportclub Rijssen 1

Zaterdag 2 maart 2024. Sportclub Rijssen 1 treft vandaag de BZSV de Blauwwitters, dat in het oranje-zwart op het veld verschijnt. Dit treffen is, aldus de Hollandse Velden, de 17e keer. 12 Keer werd er gewonnen door BZSV, dus statistisch gezien is er een grote kans dat ze winnen. Daarbij heeft BZSV de gewoonte 3 keer te scoren. In de competitie doen ze dat tot op heden weinig en datzelfde geldt voor winnen. Dat deden ze voor het laatst op 4 november 2023 tegen Emos. Vandaag zullen ze echter zeer gemotiveerd zijn dat wel te doen, want deze wedstrijd begint een beetje het karakter van een derby te krijgen. Mede vanwege de trainer, die 23 jaar bij Sportclub speelde en onlangs in Borne bij tekende, en de doelman, die eveneens bij Sportclub speelde.

De opdracht voor Sportclub is dus duidelijk. Mouwen opstropen en winnen. Dat moet ook kunnen. De vorige wedstrijd in Borne eindigde in een gelijk spel en daar viel wel iets over op te merken. Bovendien staat BZSV momenteel 10e op de ranglijst, terwijl Sportclub 7e staat. Kortom, ook aan onze stand zijn we iets verplicht. Probleem is echter dat velen niet fit zijn. Het is weliswaar iets beter dan vorige week, maar geweldig is het allemaal nog niet. In de basis zien we Jessie de Moor, Tom Meier, Matthijs Tempert, Chiel Poffers, Thomas Baan, Victor van Rijk, Sandro van Ooijen, Rafael Tuinier, Aykan Dormusoglu, Milan Brinkman en Rick Aalderink.

Onder prima weersomstandigheden - het is droog, zonnig en er staat een frisse wind - wordt om 14:30u afgetrapt onder leiding van een jonge scheidsrechter en die wordt vandaag beoordeeld. De verwachting is daarom dat hij het kort zal proberen te houden. Iets dat tegen BZSV gewenst is en voor de jonge, lichte spelers van Sportclub een voordeel is.

BZSV trekt in de beginfase het spel naar zich toe, omdat Sportclub een afwachtende houding aanneemt. Hoewel BZSV dus veel in balbezit is, wordt het niet gevaarlijk. Ondanks dat het door slordigheden bij Sportclub zelfs enkele malen gelukkig in balbezit komt in de buurt van het doel. Aangezien dat geen verdienste is van BZSV moet dat meer gezocht worden in een gebrek aan scherpte bij Sportclub. Meer dan mogelijkheden levert het echter niet op, omdat ze verzuimden daar iets nuttigs mee te doen.

In de 34e minuut zien we de eerste echt grote kans van Sportclub. Een goede voorzet van Chiel kan door Milan net niet, en het scheelt werkelijk niet meer dan 1 centimeter, tot doelpunt worden verwerkt. 3 Minuten later een tweede kans. Milan wordt diep gestuurd en schiet uit de draai tegen de onderkant van de lat, maar de bal weigert in het doel te gaan. In de 42e minuut kan Tom bij een hoekschop inkoppen, maar zijn inzet wordt tegengehouden door zijn naamgenoot in het doel. De rebound gaat ver naast. Tegen het einde van de helft is Sportclub opnieuw dichtbij. Na een goede voorzet van Thomas wordt Milan binnen de 16 neergelegd, zodat hij niet bij de bal kan. Dat levert geen strafschop op, zodat we met 0-0 gaan rusten.

Sportclub zet de goede eindfase van de eerste helft door in de tweede helft. Al in de 46e is er de eerste kans. In de 51e zien we de tweede. In de 62e wordt een bijna niet te missen kans door Matthijs naast getikt. Ook in de 73e minuut is het weer net niet raak. En de vrijetrap genomen door Sandro net buiten de 16 moet door de doelman tot hoekschop worden verwerkt. Het is om moedeloos van te worden. Zoals voorspelt verlaten Aykan en Rick in de 74e minuut het veld voor Jasper Kreijkes en Jordy Schreurs om te kijken of de winst alsnog geforceerd kan worden.

BZSV zet daar weinig, maar genoeg tegenover. Een vrijetrap kan door Jessie over de lat getikt worden. En in de 78e minuut moet hij reddend optreden al zal dat geen angstzweet hebben opgeleverd. De derde keer is het wel raak. Ditmaal stuitert een niet al te hard genomen afstandsschot over hem heen het doel in, waardoor BZSV in de 88e minuut op een 0-1 voorsprong komt.

Sportclub weet in de resterende tijd dan nog enkele kansen te creëren, maar komt niet tot scoren. Eenmaal, omdat een mede Sportclupper een onhoudbare bal tegen het lichaam krijgt. Eenmaal omdat Jordy de paal raakt. Eenmaal omdat hij tegen de lat kopt. En eenmaal omdat hij de bal net naast mikt. En dan is het, ondanks alle blessurebehandelingen, toch nog snel tijd.

Voor Sportclub was het dus zo'n dag, waarin je 60 minuten lang een berg kansen creëert, maar de bal er niet in wil. En zoals zo vaak, maakt de tegenstander dan het punt. In plaats van 5-0 of zoiets werd het dus een lelijke overwinning voor BZSV.

Op de ranglijst gebeurt er desondanks weinig, maar volgende week treffen we de naamgenoot uit Enschede en die wonnen nota bene van Achilles dat 4e staat.