Sportclub Rijssen 1 werkt onder wisselende omstandigheden aan een goed gevoel

Gepubliceerd op: zaterdag 23 maart 2024

We zijn opnieuw in Enschede. Ditmaal zijn we op bezoek bij c.v.v. Achilles. Een vereniging die dit jaar 100 jaar bestaat en vooral senioren heeft. De jeugd zit bij de Prestige Football Academy en speelt competitie onder de naam van Achilles. De senioren die wij treffen hebben niet zo'n beste periode achter de rug en dat komt goed uit, want bij Sportclub is lijst blessures nog altijd lang. Na de wedstrijd van vorige week kon Chiel Poffers worden bijgeschreven al wil hij het vandaag wel proberen. De zorgen zijn momenteel zodanig dat afgelopen dinsdag nota bene niet getraind kon worden vanwege een gebrek aan spelers. Dat hebben we nog niet eerder gezien. Ander nadeel is dat we op kunstgras spelen dat, dankzij de buien, zo nu en nat wordt, zodat we rekening moeten houden met een snel rollende bal. De laatste keer was dat ernstig wennen.

In de basis zien we ondanks alles de bekende namen al zal moeten blijken waartoe ze in staat zijn. Nick Rouweler, Tom Meier, Matthijs Tempert, Jasper Kreijkes, Thymo Haarman, Victor van Rijk, Rafael Tuinier, Sandro van Ooijen, Melvin Schreurs, Aykan Dormusoglu en Milan Brinkman mogen starten. Vooraf is aangegeven dat de tactiek er even niet toe doet en dat we vooral weer eens duels willen zien.

Eenmaal in Enschede aangekomen zien we de jeugd onder 23 bezig aan de eerste helft en wordt duidelijk dat onze wedstrijd een half uur later zal beginnen. Maar als het eerste fluitsignaal dan eindelijk klinkt, gaan ook meteen de sluizen open. De beide teams worden getrakteerd op een minuten lange hagelbui. Het enige voordeel daarvan is dat iedereen een frisse douche krijgt en wakker is. Tevens zien we een beeld ontstaan dat we gedurende gehele wedstrijd zullen zien. Sportclub laat Achilles de bal en pakt de verdediging net over de middellijn op. Achilles moet daarom het spel maken en dat lukt niet echt, omdat er bij Sportclub gestoord wordt. Dat beeld wordt pas verstoord als de links achter mee opkomt. Dan klopt het plaatje niet en bij de 3e inzet weet Achilles het gat in de verdediging te vinden. 1-0. Om iedereen alert te houden, valt er zo nu en dan een bui, maar aan het spelbeeld verandert er niets. We gaan rusten met een 1-0 achterstand.

Gedurende de tweede helft zien precies hetzelfde spelbeeld. Achilles probeert aan te vallen en Sportclub verdedigt. Na een kleine 5 minuten zien we dan de eerste goede aanval van Sportclub. Sportclub weet de bal in de ploeg te houden en zoekt naar de open man. Echter, niemand weet voldoende vrij te komen om te kunnen schieten. Het is Achilles dat vervolgens na een kwartier de 2e weet te maken. Ditmaal is het de rechtsachter die de achterlijn haalt en soort van slappe bal voor het doel geeft. Bij Sportclub ziet iedereen de bal voorlangs gaan, maar de inkomende man van Achilles loopt de bal binnen. 2-0.

Als Achilles de centrale man op het midden wisselt, krijgt Sportclub meer mogelijkheden. Tijd om wat gas te geven. We zien opnieuw een aanval van Sportclub, waarbij Matthijs probeert met een soort van omhaal te scoren. Het is bijna overbodig te melden dat de bal naast ging. Sportclub wisselt. Achtereenvolgens verlaten Rafael, Sandro, Melvin, Aykan en Victor het veld. Hun plek wordt ingenomen door Luca van Ooijen, Robin ten Hove, Thijmen van der Vlist, Rick Aalderink en Chiel. In die periode weet Sportclub wat vaker voor het doel van Achilles te komen, maar de aanvallen zullen er niet voor gezorgd hebben dat de doelman, die vanaf de rust klaagde het koud te hebben, het warm kreeg.

Om 17:15 uur is het tijd en kunnen we concluderen dat iedereen de gevraagde inzet heeft getoond en geprobeerd heeft de duels te winnen. Dat is iets dat we de laatste weken hadden gemist en het is goed te zien dat we dat, ondanks een te verwachten nederlaag, kunnen opbrengen. Ook volgende week, tegen HSC'21, zal dat nodig zijn.

Het einde van de competitie komt in zicht. En we kunnen al wel wat conclusies trekken. HSC'21 staat al heel lang bovenaan en het zou een hele grote verrassing zijn als dat niet zo blijft. Ook de nummer 2 heeft een abonnement op de plek. De nummers 3 tot en met 5 kunnen nog onderling wisselen. En ook de nummer 6 lijkt redelijk zeker. Daaronder zijn er nog mogelijkheden. Vooral voor PW dat het de laatste wedstrijden goed doet. Iets dat ook geldt voor Emos. De teams waartegen wij onze pek moeten veiligstellen.