MVV grijpt beide kansen aan

Gepubliceerd op: zondag 8 maart 2020
MVV - SC Rijssen 2-0 (1-0)

Na weken van regen is het vandaag droog en op een frisse wind na mooi weer. En dus kan er gevoetbald worden tussen de weilanden van Marle. Op sportpark "De Leemkamp" wordt vandaag de tweede wedstrijd van het seizoen tegen MVV'69 gespeeld. De vorige keer eindigde de wedstrijd in een gelijkspel dus vandaag zijn er kansen voor Sportclub. Voor MVV staat aansluiting houden bij de middenmoot op het spel, zodat ook zij de punten kunnen gebruiken.

Coach Michel Luberti had het vrije weekend van het tweede aangegrepen om enkele spelers mee te nemen wat hem op een opmerking van tweede trainer Rijk Wijnen kwam te staan. "Ik dacht dat het tweede vrij was?" riep hij. De reactie sprak voor zich. In de basis zien we de gebruikelijke namen. Tom Markvoort in het doel. Laatste man is William Witten. De verdediging wordt gevormd door Chiel Poffers op rechts, Mike Tuitert in het midden en Tygo Pijffers op links. Op het middenveld van rechts naar links staan Marthijn Schottert, Tom Meier en Devlin Roessink. In de voorhoede staan Marnix van Rijk, Jordy Schreurs en Jasper Kreijkes. Op de bank hebben plaatsgenomen Henk-Jan Baan, Pepijn Bruggink, Gerjan van de Wurp en reserve doelman Ronnie Nijland.

Vanaf de aftrap gaat het bij Sportclub bijna mis. MVV gaat direct op zoek naar de openingstreffer en verrast Sportclub. Het loopt gelukkig goed af en heeft tot gevolg dat Sportclub vanaf dat moment bij de les is en op zoek gaat naar een doelpunt. Het weet enkele malen gevaarlijk door te komen, maar dat levert geen doelpunt op. Aan die goede fase komt een eind door de blessure van Chiel, waardoor Sportclub tijdelijk met 10 man moet voetballen. Luberti brengt Gerjan in als rechtsvoor en schuift Marnix en Marthijn een linie naar achter. Gerjan gaat vanaf de eerste minuut vol in de aanval ondersteunt door de rest van Sportclub. MVV doet hetzelfde waardoor er een stevige pot voetbal ontstaat met kansen en blessures aan beide zijden. Het evenwicht wordt pas in de 44e minuut doorbroken als Tygo een fractie te laat is en twijfelt. Dat geeft de MVV-er net voldoende tijd naar binnen te snijden richting doel. Als vervolgens de Sportclub verdediging telkens een stap te laat is verdwijnt de bal in de verre hoek. 1-0.

Gezien het spel en de kansen heeft Sportclub nog 45 minuten om de zaak recht te trekken. Die gelegenheid krijgen ze echter niet. Als William in de 50e minuut probeert een hoge bal te controleren, wordt hij omver gelopen door een MVV-speler. De scheids beoordeelt de situatie totaal anders waarna William met rood kan vertrekken. Sportclub moet reorganiseren en doet dat niet snel genoeg. Een lange voorzet vanaf rechts in de 51e minuut wordt bij de tweede paal onhoudbaar binnengekopt. 2-0.

In de 63e minuut moet Gerjan vanwege een blessure gewisseld en zijn plaats wordt ingenomen door Pepijn. In de 72e minuut komt verdediger Henk-Jan voor aanvaller Jasper en daarmee weet Sportclub de schade beperkt te houden. MVV weet dankzij de man meer wel kansen te creëren, maar de meeste schoten komen niet in de buurt van het doel. Sportclub hoopt op een counter en krijgt die in de 86e minuut. Pepijn komt gevaarlijk voor het doel, maar de doelman verricht goed werk en voorkomt de treffer. Na exact 90 minuten vindt de scheids het tijd. Eindstand 2-0.